Dodaj do ulubionych Startuj z nami Logowanie Rejestracja

Szybkie linki

Spawanie

Ten podpunkt opisuje technikę spawania krawędź do krawędzi.

Powinniśmy używać materiałów nie grubszych niż 1,5-2mm gdyż łatwiej będzie nam kontrolować wypalanie dziur, których i tak nie unikniemy.

 

 

 Różne ruchy palnika są stosowane w MIG, my w przypadku spawania cienkich materiałów korzystamy z ruchu zakrzywionego zygzakowatego. Wprowadza on spoinę na każdą krawędź łączonego materiału. Efektem takiego prowadzenia palnika jest schludna i płaska spoina.Inne prowadzenie palnika, ale też zygzakowate bez krzywych stosujemy w grubszych metalach , często stosuje się też proste prowadzenie palnika bez zygzaku. W praktyce można to stosować przy spawaniu wszystkich grubości materiałów lecz wymagane jest duże doświadczenie aby w pełni kontrolować wprowadzenie ciepła w obie krawędzie.

 

 

 

 

Sczepianie

 

Wprowadzanie ciepło podczas spawania zakłóca strukturę metalu. Dla przykładu jeśli zaczniemy spawać dwa kawałki blachy idealnie spasowane ze sobą to po 3 cm spawu zobaczymy że szczelina pomiędzy nimi nam się powiększyła. Dalsze położenie estetycznej spoiny jest nie możliwe. Aby uniknąć takiego efektu stosujemy spawanie punktowe. W przypadku spawania samochodów przerwy mogą mieć 2,5cm. Spawy ciągłe postarajmy się kłaść pomiędzy punktami sczepienia, tam gdzie blachy nie są złączone, pozwoli nam to na uzyskanie dobrego przetopu.

 

 

 

Dobrze zrobimy jeśli zanotujemy sobie jakich ustawień urządzenia użyliśmy do spawania różnych grubości materiałów (amperaż i prędkość podawania drutu). Penetracja jest zawsze słaba przy rozpoczęciu spawu. 

 

 

 

W tym przypadku spajanie rozpoczęło się tuż przed punktem sczepienia. Punkt sczepienia zwiększył grubość materiału i przetop został zmniejszony. Spoina między punktami sczepienia ma dobry przetop. Jeśli zeszlifowali byśmy punkty sczepienia aby usunąć nadmiar materiału uzyskali byśmy dobry przetop na całej długości spawu. W przypadku spawania karoserii samochodowych w niczym to nie przeszkadza.

 

 

 

Przetop spawu

 

Przy odpowiednim przetopie niemożliwym jest zobaczyć oryginalne krawędzie spawanego materiału. Na pierwszym przetop jest idealny, na drugim widać że nie ma przetopu nie ma żadnych ostrych krawędzi.

 

 

 

 

Nakładanie spawu

 

Dużo łatwiej spawać materiały nałożone na siebie , niż łączone czołowo i są lepszym krokiem podczas praktykowania naszych pierwszych spawów. W tym przypadku mamy dwie blachy o równej grubości, łatwiej będzie nam kontrolować nie wypalanie dziur. Spoiny kładzie się podobnie jak podczas spawania czołowego , różnica polega tylko na ustawieniu palnika który jest pod kątem w kierunku łączenia i wprowadza ciepło bezpośrednio w miejsce łączenia metalu. W przeciwieństwie do zdjęć , dwie blachy powinny być mocno z ciśnięte , w przeciwnym razie łatwiej będzie nam wypalić dziury w górnej blasze. Ustawienie palnika też nie jest idealne jest pod zbyt małym kątem, najlepszym rozwiązaniem byłoby ustawienie go pod kątem 60stopni. 


  



Kiedy należy pozostawić szczelinę

 

Im mniejsza przerwa między spawanymi arkuszami ,tym mniejsza moc potrzebna do uzyskania odpowiedniego przetopu. Zwiększanie amperażu to ostatnia rzecz jakiej potrzebujemy przy spawaniu cienkich materiałów o grubości do 1,5mm najlepiej spawać bez przerw, choć mała szczelina na poziomie połowy czyli ½ grubości materiału może być przydatna w spawaniu elementów o grubości od 2mm wzwyż .



Przygotowanie grubszych materiałów

Oprócz szczelin pozostawianych pomiędzy spawanymi blachami ważnym elementem jest też przygotowanie krawędzi. Zukosowanie krawędzi w literę ”V” będzie pomocne w przetapianiu elementów powyżej 3mm. I pozwala na spawanie elementów o ok. 50% grubszych niż
 bez przygotowanych krawędzi.